Thursday, 14 June 2007

Kadang kadang, aku wonder... Macam mane lah life aku selepas ini? Adakah aku akan berada ditakuk lama atau perjalanan hidup aku akan berubah?

Aku memang tahu, siapa lagi yang dapat mengubah nasib dan hidup kita kalau tak diri sendiri... Sedangkan dalam Al-Quran pun dah cakap, nasib sesuatu kaum tidak akan berubah kecuali dia sendiri yang mengubahnya... Allah SWT Maha Adil dan Bijaksana... Dia tahu apa yang telah Dia tentukan untuk setiap hambaNya... Pokok pangkalnya, kalau kita sendiri tidak usaha, maka macam tulah kita selamanya...

Untuk jadi seseorang yang disegani ramai bukan senang... Macam aku, bukan aku nak jadi seorang yang terkenal... Bukan nak bangga diri, buat itu dan ini... Aku cuma sekadar ingin mencari sesuatu yang dapat memuaskan hati aku... Aku ingin lakukan sesuatu yang diredhai olehNya... Aku ingin mencurahkan bakti kejalanNya... Agar aku akan memperoleh keberkatan dariNya... Persoalannya, apa yang ingin aku lakukan?

Masa aku kecik2 dahulu, aku rajin tolong orang sekeliling aku especially ahli keluarga aku sendiri... Ape saje yang dia orang suruh, aku buat aje... Pendek kata, aku antara yang boleh diharapkan kat rumah... Kalau ngan kawan2, depa selalu dok cari aku... Memula tu rasa peliklah jugak... Apesal lah asyik aku aje yang kene... Kenape tak pilih orang lain? Contohnye macam jadi ketua darjah, ketua kumpulan sebagainya... Mesti nama aku yang naik... Senario ni seringkali terjadi sampailah sekarang... Aku dah bekerja pun, ramai yang suke aku uruskan perkara2 yang bermacam macam.... Seolah olah, macam takde orang lain lagi dah....

Yang aku hairan, aku tak tolak pulak... Semuanya aku kata OK aje... Tanpa sebarang bantahan... Kenape ye? Aku sendiri pun tak paham kenape aku macam ni...

Adakalanya, aku rasa rimas gak bila terlalu banyak sangat... Sampai kadang2 aku tension dengan dia orang nie semua... Tapi aku tak terus melenting... Mane yang boleh aku tolak, aku tolak cara baik... Aku tak nak nanti depa kata aku nie sombong dan pentingkan diri pula... Harap2 setakat nie takde yang terasa hati dengan aku...

Aku ada beberapa perancangan untuk masa akan datang... Yang penting, aku kene ketahui apa yang aku minat... And then I must know whether I'm good at it... Kalau semua tu dah ada, aku rasa baru boleh kot aku teruskan perancangan aku... Cita cita memang tinggi, tapi tulah... Aku tidak tahu sama ada aku mempunyai semangat yang kuat untuk melaksanakan semua ini... Aku lihat diri aku, aku bandingkan dengan semua orang disekeliling aku... Aku rasa kerdil sangat... Rasa macam kecik! Tapi, aku tak pernah rasa putus asa sebab dalam hati aku, terbit rasa cemburu yang membuak buak... Bukan cemburu sampai aku nak merosakkan orang lain... Tapi sekadar cemburukan apa yang orang tu ada, aku tak ada.... Aku mesti kene dapatkan jugak...

Kalau nak dilihat sejarah perjalanan hidup aku sebelum ni, agak sedihlah jugak... Aku taklah macam kebanyakkan orang kat luar sana... Mereka bernasib baik kerana ada segala galanya... Tapi aku fikir fikir balik, kenape nak kene pandang belakang? Sepatutnya kita harus bergerak kehadapan dan kejar cita2 kita... Itulah yang harus aku buat!

Ibarat kata orang tua tua... "Alang alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan"... Alang alang aku dah sampai tahap ni, baik aku teruskan sampai habis... Insya Allah, aku yakin aku boleh pergi lagi jauh dari apa yang aku rancang... Entah kenapa semangat berkobar kobar tiba tiba aje hadir dalam diri aku dan aku rasakan sesuatu menunggu aku dihadapan...

Aku berdoa semoga aku tidak berhenti ditengah jalan... Macam ramai orang kat luar sana... Geregak aje besar, tapi.........................

Aku tak mahu jadi macam "tin kosong"... Cuma berkata, tapi tiada tindakan... Apa yang ingin aku dah lakukan, akan aku teruskan... Apatah lagi dengan adanya sokongan padu kawan2 dan ahli keluarga aku sendiri... Terima kasih semua !!!


3 comment:

aria ayumi said...

Allah ciptakan sepasang mata kita di hadapan bukan dibelakang... kerana ingin kita terus bergerak maju kehadapan... tanpa tidak terlalu menoleh ke belakang... all the best.. :)

aniwrad said...

blog-hopping :)

biar la jalan liku-liku sekalipun, janji sampai ke destinasi okeh ;)

Reez said...

Diya --> Thanks! Reez akan ingat itu...

Aniwrad --> Thanks for stopping by... Tulah masalahnye, cuma risau kalau terlalu berliku sgt, tak sampai pulok.. Heheheheheeeee...

 

Copyright 2010 Biar Berakhirnya Di Sini.

Theme by WordpressCenter.com.
Blogger Template by Beta Templates.