Thursday, 20 September 2007

Ape punye tajukla yang aku letak ni...

Anyway, apa yang aku nak cerita ni adalah berkaitan dengan CINTA...

Bila aku tanya pada orang sekeliling aku, apa itu CINTA, ramai yang mengatakan ianya berkaitan dengan perasaan individu seseorang pada orang lain yang berlainan jantina... Ianya merupakan perasaan suka yang lahir dalam hati terhadap insan tersebut... Hakikatnya, CINTA membawa erti yang pelbagai bergantung kepada individu itu sendiri...

Semua orang pasti akan jatuh CINTA, biarpun cuma sekali... Sebagai manusia yang normal, perasaan itu memang wujud dan Allah SWT telah menjadikan kita dengan perasaan tersebut agar kita dapat berkembang dan meneruskan kehidupan... Begitulah juga dengan makhluk bernyawa yang lain... Sudah pasti ada perasaan suka dalam diri makhluk tersebut yang menyebabkan ia tertarik antara satu sama lain...

Tapi zaman sekarang, CINTA telah banyak merubah persepsi dan kehidupan seharian ramai manusia diatas mukabumi ini... Ramai yang menjadikan CINTA sebagai satu gaya hidup dan panduan... Bagi aku, itu sememangnya salah dan tidak patut dipraktikkan... Seharusnya, kita mengawal diri sendiri dari terus diperhambakan oleh CINTA yang sentiasa berada di dalam hati kita... Memang susah untuk kita nafikan bila CINTA itu hadir... Kadang kala, kita sendiri leka dan hanyut bersamanya... Sebab itulah, kita perlu meletakkan syarat terlebih dahulu sebelum kita benar2 bersedia untuk bercinta...

Ramai diantara kita tidak sedar bahawa kita telah diperalatkan oleh CINTA... Dalam kehidupa seharian, aku dapat lihat CINTA hadir dimana mana... Ramai yang mengalaminya malah merelakan ia dalam kehidupan masing2... Ini bukanlah sesuatu yang salah atau asing bagi aku... Cuma yang menjadi persoalannya, setakat mana kita menghadkan CINTA itu agar diri kita sendiri tidak hanyut bersama samanya???

Bila aku pergi bersiar siar di pusat beli belah sekitar Kuala Lumpur baru2 ini, aku dapat lihat ribuan pasangan muda jalan berpimpinan tangan... Malah, ada yang berpeluk sakan... Sungguh mesra sekali 'merpati dua sejoli' ini... Aku terfikir, adakah mereka ini mempunyai hubungan yang sah untuk bersentuhan tangan sebegitu?... Kalau zaman 70 - 80an dulu, memang susah kita nak tengok situasi macam ni, tapi sekarang, 'tayangan percuma' ini kita boleh lihat dimana mana sahaja... Pusat beli belah, kedai makanan segera... Kalau dalam panggung wayang atau taman bunga, jangan cakaplah! Sudah pasti ramai yang melakukan lebih dari itu... Advance la katakan....

Aku cukup terkejut kerana rata2 pasangan ini adalah dikalangan muda mudi kita... Majoritynya masih lagi dibangku sekolah... Masih mentah dan tidak tahu apa2... Kadang2 aku rasa kasihan dengan mereka... Dipergunakan semata mata untuk memenuhi gelora nafsu jiwa muda yang sedang membara... Sepatutnya, dalam waktu tersebut mereka mentelaah ilmu disekolah atau universiti tapi itulah hakikat yang sebenar... Aku paling sedih bila kebanyakkan yang aku temui adalah dari kalangan bangsa aku sendiri... *sigh........

Kalau dulu, kedua orang tua aku cukup marah bila dapat tahu aku berkawan rapat dengan budak2 perempuan, tapi ibubapa sekarang seperti merelakan anak mereka melakukan apa saja seolah olah perkara yang dilakukan itu tidak salah... Disitulah silapnya ibubapa sekarang yang begitu memanjakan anak2 mereka dengan wang ringgit dan kebendaan... Mereka tidak memberikan sepenuh perhatian kepada anak mereka malah membiarkannya walaupun mereka mengetahuinya... Aku bukanlah menyarankan supaya ibubapa seharusnya memarahi dan mengongkong anak2 mereka... Siapa pun tak suka kena marah atau dikongkong lebih2 lagi remaja yang masih dibangku sekolah...

Bebas, tetap bebas cuma aku berharap agar ibubapa menegur anak2 mereka dengan cara yang baik, menasihati mereka supaya menjaga batas2 adat budaya dan agama supaya anak2 mereka tidak terjebak melakukan perkara yang tidak senonoh... Memang ianya satu cabaran yang sangat besar tetapi Insya Allah, ianya boleh dilakukan...



Sisipan:-

Aku rasa kagum bila membaca satu artikel yang sampai dalam kotak "Inbox" e-mail aku... Kisahnya berkisar tentang satu majlis perkahwinan diluar negara... Well, tiada apa yang pelik kerana dimana mana negara pun, sudah pasti ada majlis perkahwinan... Cuma yang membezakannya ialah bagaimana ianya berlangsung...

Apa yang membuatkan aku rasa tertarik untuk membaca artikel tersebut ialah mengenai pasangan pengantin dalam majlis yang berlansung itu... Kebiasaannya, kita akan tahu kedua pasangan pengantin biasanya melangsungkan perkahwinan di usia muda demi untuk mendapatkan zuriat... Dan kita akan tahu usia pengantin biasanya adalah sebaya atau pun muda/tua beberapa tahun...

Tapi kali ini, pengantin lelaki yang merupakan seorang remaja telah mengambil keputusan untuk mengahwini seorang wanita yang jauh lebih tua darinya... Wanita tersebut yang boleh dipanggil nenek telah berjaya mencuri hatinya dan seterusnya membuatkan si lelaki mengambil keputusan untuk mengahwininya...

Wow!!!!

Begitulah penangan CINTA yang sebenar... Zaman sekarang, semuanya adalah tidak mustahil dan boleh terjadi... Bagi aku, ini sudah cukup membuktikan kewujudan CINTA dalam hati seseorang yang tidak dipengaruhi oleh faktor2 kecantikan dan paras rupa semata-mata... Jika CINTA sudah hadir, tidak kisahlah sama ada salah seorang pasangan itu terlalu muda atau jauh lebih tua, ianya tetap akan berlaku... Tiada siapa boleh menghalang ketentuan dariNya...

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Bagi sesetengah orang, ini sedikit lucu tapi bagi aku, aku boleh menerimanya... Kalau jodoh kita telah ditetapkan dengan orang yang lebih tua, adakah kita akan menolak? Ianya bergantung pada individu itu sendiri...

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Ada orang suka pada pasangan yang lebih tua darinya... Alasan mereka, pasangan yang lebih tua lebih berpengalaman dan matang... Ada sesetengah tu, suka yang muda2 sahaja kerana pasangan muda dapat memberikan apa yang mereka mahukan.... Jadi, bila berbicara tenang CINTA, kita tidak seharusnya mengatakan tidak kerana kita sendiri tidak tahu apa yang akan kita rasai bila CINTA itu hadir...

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Ramai yang bercinta mengatakan, CINTA itu sungguh mengasyikkan... Cukup indah untuk diungkapkan dengan kata2... Hanya yang melaluinya sahaja tahu bagaimana rasanya... CINTA juga membuatkan seseorang itu 'buta' dan tidak tahu untuk menilai sesuatu perkara... Jadi, berwaspadalah...........


Nota:-
Walau macam mana hebatnya CINTA kita terhadap manusia, seharusnya keCINTAan kita kepada yang Maha Esa adalah lebih dari itu... CINTAi Allah terlebih dahulu sebelum kita mencintai insan biasa... Kerana Allah itu Maha Agung dan Maha Berkuasa dan manusia itu merupakan ciptaanNya yang tidak mempunyai apa apa...

Fikir2 kan...............................


0 comment:

 

Copyright 2010 Biar Berakhirnya Di Sini.

Theme by WordpressCenter.com.
Blogger Template by Beta Templates.