Friday, 9 May 2008

Aku tidak pernah rasa penat seperti hari ini...

Kepala aku sakit, pening dan rasa macam nak meletup... Mungkin sebab cuaca panas... Dari pagi, sampaila ke malam, aku tidak berhenti memandu... Nasib baik aku mohon cuti untuk hari ini... Kalau tidak, memang pengsan...

Pagi, aku keluar rumah untuk hantar adik aku menghadiri kursus di Institut Tanah dan Ukur Negara (INSTUN) dekat Tanjung Malim, Perak... Sebelum ni, adik aku telah terpilih dan terpanggil untuk mengikut program yang dianjurkan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam... Dia sudah pun menduduki peperiksaan untuk jadi PTD (Pegawai Tadbir & Diplomatik) tempoh hari dan sekarang, dia akan mengikuti kursus selama 3 hari disana... Jika semuanya OK, maka peringkat seterusnya ialah temuduga sebelum dia akan memasuki INTAN selama 6 bulan... Bukan senang tau nak jadi pegawai kerajaan ni... Macam2 halangan kita kena tempuhi... Kalau tak tahan, minta maaf la... Dari ape yang aku tahu, ramai juga yang tolak permohonan untuk jadi PTD dan ada juga yang tidak terpilih... JPA memang letak standard yang sangat tinggi untuk seseorang sebelum jadi pegawai kerajaan...

Perjalanan mengambil masa selama 2 jam menyusuri Lebuhraya PLUS menghala ke Utara... Memandangkan hari ini adalah hari bekerja, so memang takde kenderaan sangat yang lalu lalang di lebuhraya hari ini... Sampai aje di INSTUN, aku rasa kagum dan terkasima dengan tempat ini... Pemandangannya sungguh mempersonakan!... Rasa tenang dan damai... Tempat ini memang sangat sesuai untuk buat kursus; jauh dari hiruk pikuk dan kesibukkan kota... Kawasan sekitar dikelilingi dengan pokok2 yang menghijau dan berlatarbelakangkan gunung ganang... Wow!... Sungguh indah bumi ciptaan Allah ini...

Balik dari INSTUN, aku terus kerumah makcik di Ampang... Mak aku nak pergi ambil barang2 yang hendak dipakai pada 18 Mei ini... Macam biasalah, kalau dah singgah mesti nak berbual... Macam2 cerita keluar... Yang aku pula, takde benda nak buat... Duduk ajelah tunggu waktu nak balik...

Dah dekat nak Asar, baru aku balik kerumah... Itupun bukan balik terus... Balik untuk solat aje... Lepas solat, aku hantar mak dan abah ke Carrefour Wangsa Maju untuk beli belah... Barang dapur dah habis... Jadi, kena gie beli... Gedebak gedebuk, dah dekat nak Maghrib... Baru kami bergerak pulang...

Adehh... Sepanjang hari aku tak duduk diam... Banyak tempat aku pergi... Pulak tu, aku je yang bawak kereta... Penat jugak tapi aku tak kesah sangat... Kalau setengah orang, maybe dah tak larat kot... Tapi aku akui, sekarang ni kepala aku sakit... Dan aku perlu tidur untuk lega kan sakit kepala aku ni....

0 comment:

 

Copyright 2010 Biar Berakhirnya Di Sini.

Theme by WordpressCenter.com.
Blogger Template by Beta Templates.