Saturday, 21 June 2008

Masa aku menunggu kereta aku hendak diservis tadi, aku duduk di bilik menunggu pusat service tu sambil menonton TV...

Waktu tu, ada satu rancangan mendedahkan tentang isu makanan ringan yang dijual di sekolah... Tidak kira lah, sekolah rendah mahupun menengah... Memang akan ada peniaga yang menjual makanan ringan ini...

Rancangan tu juga menunjukkan beberapa imej dimana beberapa peniaga sedang rancak menjual makanan ringan kepada pelajar terutama sekali ketika/selepas sesi persekolahan tamat... Begitu banyak gerai didirikan ibarat cendawan yang tumbuh selepas hujan... Kebiasaannya, gerai2 ini tidak pernah lengang malah ianya saban hari semakin bertambah... Adakah ini satu petanda yang baik untuk anak2 kita?

Persoalan yang diketengah didalam rancangan itu ialah mengenai kecenderungan anak2 kita membeli dan memakan makanan ringan serta kesan daripada budaya memakan makanan tersebut...

Pendapat aku, isu ini amat sukar untuk dibincangkan kerana rakyat kita memang suka memakan makanan ringan... Jangan kata kanak2, orang dewasa pun suka memakannya... Memang kalau diikutkan, kita tidak seharusnya mengamalkan memakan makanan ringan kerana terdapat bahan2 yang boleh memudaratkan kesihatan kita... Kita juga digalakkan supaya memakan makanan yang berkhasiat daripada makanan ringan ini...

Hakikatnya, kita juga tidak boleh membendung kerana kehadiran makanan ringan didalam pasaran kita adalah sesuatu yang biasa... Malah, kita dapat bandingkan ketika kita kecil2 dahulu, nak dapatkan Cheekerdees pun payah... Sekarang, makanan ni berlambak dipasaran... Inilah perbezaan dahulu dan sekarang...

Walaupun banyak pendekatan telah dibuat mengenai keburukan makanan ringan ini, namun hasil untuk mengawal kewujudannya kurang memberangsangkan... Kita dapat lihat kebanjiran makanan ringan setiap hari didalam pasaran negara kita... Sambutan terhadap makanan ringan ini tetap tinggi dan ini memberi peluang kepada pengusaha makanan untuk menghasilkan lebih banyak makanan ringan bagi menampung permintaan ini...

Jadi, siapa yang harus bertanggungjawab dalam menangani isu ini? Nak salahkan pengusaha? Mereka hanya menjalankan aktiviti perusahaan mengikut cara yang betul... Begitu juga dengan peniaga... Matlamat mereka ialah mencari keuntungan dari makanan ringan yang dijual... Jadi, adalah tidak wajar jika kita hanya menuding jari kepada mereka...

Renung2 kan............................

2 comment:

Encik KhaL said...

kalau kat skolah dulu suke asam boi. hehehehehe. maklomlah kat kantin ramai giler org

Reez said...

Hehehe....

Abg Reez dulu suke cekau keropok Rota dan Choki-Choki... Lepas abis waktu sekolah aje, berlari gie gerai pakcik depan pintu gate sekolah tu...

Skarang pun abg Reez masih makan tau benda2 camni... Rasa sedap sangat...

Hehehe

 

Copyright 2010 Biar Berakhirnya Di Sini.

Theme by WordpressCenter.com.
Blogger Template by Beta Templates.