Sunday, 8 June 2008

Aku baru aje balik dari pasaraya besar - Carrefour menemankan kedua-dua orang tua aku membeli barang dapur... Sepatutnya, mereka nak pergi hari Jumaat yang lepas, tapi memandangkan aku banyak kerja hari itu, aku terpaksa tangguhkan ke hari ini...

Waktu aku berjalan-jalan melihat barang2 yang dijual, aku terfikir sejenak...

Banyak betul barang2 terutama sekali barang dapur dah naik harga... Kalau di ikutkan, memang patut pun kerna ia selaras dengan kenaikan harga petrol beberapa hari yang lepas... Cuma apa yang menarik perhatian aku, ada juga barang2 yang harganya telah naik sebelum harga petrol melambung...

Contoh terbaik yang boleh aku beri ialah beras... Aku semacam tidak percaya, harga sekampit beras seberat 10kg boleh mencecah sehingga RM50!... Biar benar??... Terkejut aku melihat tanda harga yang diletakkan pada beras tersebut... Walhal, beras tetap beras... Kalau dimasak, tetap akan jadi nasi... Bukan akan jadi emas atau berlian...

Kebanyakkan beras yang dijual disini, harganya tidak kurang dari RM25 keatas... Tidak ada beras yang aku jumpa berharga bawah dari nilai itu kecuali dengan berat 5kg... Itu sekarang, bayangkan 5 tahun akan datang... Bagaimanakah harga beras ketika itu?... Aku rasa, mau mencecah ratusan ringgit untuk sekampit...

Keluarga aku memang kuat makan... Dalam sebulan, kami menghabiskan tidak kurang dari 3 kampit beras... Maklumlah, aku dan adik beradik yang lain memang jenis bawak bekal hari-hari dari rumah... Jarang makan diluar... So, mak akan masak nasi waktu pagi untuk sarapan pagi kami (jangan salah anggap ye, aku bukan orang Kelantan... Tapi kami dah biasa makan nasi waktu pagi... Hehehehe....) dan juga nasi untuk makanan tengahari... Balik kerja/sekolah, aku dan adik-adik akan makan malam dirumah... Sehari, memang 6 pot beras akan dimasak untuk kami sekeluarga...

Kalau sebulan dah 3 kampit, didarabkan dengan RM30 untuk setiap kampit yang dibeli, keluarga aku membelanjakan sebanyak RM90 just untuk nasi sahaja... Selalunya, abah akan beli 4 kampit sekaligus memandangkan penggunaan beras yang banyak setiap hari... So, imagine lah macam mane... Kalau orang tengok kami beli barang, mesti diaorang ingat abah aku berniaga kedai makan... Walhal, semua barang2 tu untuk keluarga aku sahaja... Hehehehee...

Walau apa pun, aku tetap bersyukur kerna masih mampu untuk membeli barang dapur seperti biasa... Aku bersyukur kerna Allah masih lagi mengurniakan rezeki kepada aku dan keluarga untuk menikmati kehidupan seperti sekarang... Biarpun harga barang naik dan kami merasai kenaikannya, kami tetap dapat meneruskan kehidupan seperti sediakala... Cuma selepas ini, setiap kali aku makan, aku akan sentiasa teringat; setiap suap nasi yang masuk kedalam mulut dan perut aku teramat tinggi harganya... Aku tidak seharusnya membazir walau sebutir pun nasi diatas pinggan makan aku...

Photobucket


Photobucket


Photobucket


Photobucket



Nota kaki:-Teringat waktu zaman aku kecik2 dulu... Harga sekampit beras 10kg baru aje belasan ringgit... Sekarang, harga dah mencecah 4 kali ganda...

2 comment:

Jie said...

mmg terasa peritnya. Duduk rumah tak merayau pun mahal juga..kos elektrik meningkat..hahaha

Reez said...

Tulah Kak Jie...

Barang sekarang bkn macam dulu lagi... Dulu, dengan sekeping wang kertas RM50, melimpah-limpah bakul kita bila balik dari pasar...

Skarang, RM50 ape sangat yg boleh dibeli?...

 

Copyright 2010 Biar Berakhirnya Di Sini.

Theme by WordpressCenter.com.
Blogger Template by Beta Templates.