Sunday, 19 October 2008

Aku terkejut sekejap... Terpana bila aku melihat gambar-gambar ini... Pada mulanya, aku ingatkan ianya sekadar permainan kanak-kanak... Rupa-rupanya ia adalah prototype motorsikal yang direka mengikut ciri-ciri terkini...

Pada pencinta dan peminat kenderaan berenjin, mungkin anda berminat untuk melihat imej-imej ini...

Ya, memang ini adalah motorsikal yang direka cipta untuk kegunaan masa hadapan... Mungkin tidak lama lama lagi, penunggang motorsikal akan berpeluang memiliki dan menunggang motorsikal seperti ini... Berdasarkan bentuk dan rupa, ianya agak pelik sedikit kerana roda yang diletakkan adalah sebelah menyebelah tidak tidak seperti kedudukan motorsikal biasa... Jadi tahap keseimbangan tu sudah berkurangan sedikit tetapi aku yakin, ianya stabil untuk ditunggangi...

Jika tadi aku ada bercerita mengenai kemajuan teknologi yang semakin lama semakin pesat, kini tidak mustahil bahawa manusia mampu mencipta apa sahaja mengikut kehendak mereka... Lihatlah, sedangkan motorsikal; kenderaan rasmi yang kita gunakan setiap hari pun boleh diubah suai dan dinaik taraf, inikan pula perkara yang kecil-kecil... Sudah pastinya kita sebagai manusia mampu mengubah apa yang ada didepan mata kita hanya dengan kreativiti dan akal fikiran...

Aku rasa, banyak ciri-ciri menarik mengenai motorsikal ini kecuali ianya tidak boleh membawa orang lain kecuali penunggang sahaja... Walaupun bentuknya agak pelik namun ianya mudah untuk digunakan... Mungkin dengan bentuknya yang sebegitu, pergerakannya mungkin agak terhad dan ini dapat mengelakkan daripada penunggang membawa dengan kelajuan yang tinggi... Dalam erti kata yang lain, agak sukar untuk penunggang disaman kerana memecut dan paling penting, dapat mengurangkan aksi-aksi merbahaya diatas jalanraya seperti merempit dan sebagainya... Elok jugalah...

Cuma kalau hendak difikirkan dari segi keselamatan, risiko tetap ada kerana kestabilan motorsikal ini... Dua perkara mungkin akan berlaku; sama ada penunggang akan jatuh terlentang atau jatuh tersungkur diatas jalanraya jika tidak berhati-hati menunggang motorsikal ini... Tetapi, kita tidak harus memikirkan dari sudut negatif kerana tiada penunggang yang ingin mencederakan diri mereka @ terlibat dalam kemalangan jalanraya... Pokoknya, bila memegang handle motorsikal, keselamatan harus diutamakan... Kalau diikutkan, menunggang motorsikal konvensional sekarang ni pun, risiko dan bahaya yang sama tetap ada selagi ianya adalah motorsikal... Betul tak?...

Photobucket


Photobucket


Photobucket


Photobucket


Photobucket




Nota kaki:-
Tak boleh nak imagine keadaan dan rupa aku menunggang motorsikal ni... Mungkin tonggang terbalik kot... Hehehehehe.....

Cukup risau dengan kebanyakkan penunggang motorsikal zaman sekarang... Cara mereka mengawal motorsikal mereka cukup merbahaya sehinggakan aku yang memandu kereta pun takut pada mereka... Yelah, kene senggol sikit je, maka terpelanting la mereka ibarat 'superman' sebelum landing atas jalan... Ngeri wooo....


Imej : Tidak diketahui (E-mel)

2 comment:

Lily.Lulu said...

macam sakit pinggang ajo kalau naik motor nih ...

i wonder mampu ke nak bertahan lama2 ..

hehehe
:D

Reez said...

Lily...

Hehehehe... Maybe tak sesuai utk org ppn.. Budak laki suka la motor cenggini...

Tak leh bayangkan kalau Lily yg bwk... Mesti pelik dan nampak kelakau... Hehehehe...

Ya ampunnnnnn.... :D

 

Copyright 2010 Biar Berakhirnya Di Sini.

Theme by WordpressCenter.com.
Blogger Template by Beta Templates.