Tuesday, 27 January 2009

"Selamat Tahun Baru Cina" aku ucapkan kepada semua yang menyambutnya bermula semalam...

Sempena cuti umum 2 hari ini, aku telah menghabiskan masa bersantai dan berehat bersama adik aku... Pada mulanya, aku tidak merancang untuk kemana-mana; tapi aku rasa bosan juga bila duduk terperap dirumah tanpa melakukan apa-apa... Kebetulan, adik aku ajak keluar berjalan-jalan sambil menemaninya mengambil gambar... Rasa macam menarik juga sebab aku juga teringin untuk belajar sesuatu yang satu ketika dahulu aku minati... Dia pun tidak kesah dan sudi menunjukkan padaku cara dan teknik mengambil gambar yang dipelajarinya selama ini...

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Lokasi kami kali ini ialah ke Zoo Negara... Untuk pengetahuan kalian, aku memang dah lama tidak menjejakkan kaki di Zoo Negara ini... Kali terakhir aku sampai disini pada ketika usia aku 8 - 9 tahun kot... Bayangkan, hampir 20 tahun aku tidak menjenguk segala haiwan disini dan hari ini barulah aku datang semula... "Mesti haiwan-haiwan disini rindu kat aku..." Hehehehehe...

Rasa seronok juga bila pergi berjalan-jalan sambil mengambil gambar ni... Aku dapat lihat pelbagai jenis haiwan yang ada disini... Ada sesetengah haiwan tu, aku tak tahu pun ianya wujud... Sungguh menarik sekali... Tetapi, aku akui, Zoo Negara kini tidak seperti Zoo Negara yang pernah aku kunjungi lebih kurang 20 tahun dulu... Dulu, suasananya cukup meriah dan banyak haiwan yang dipamerkan... Sekarang, tidak banyak yang ada dan rata-rata kandang/kurungan disini kosong tanpa ada penghuni didalamnya... Mungkin haiwan tu dah pupus kot?...

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Kami sampai lebih kurang pukul 10 pagi dan menghabiskan masa beberapa jam disini... Hari ini juga, begitu ramai pengunjung yang datang melawat; mungkin kerana masing-masing mengambil peluang cuti umum sambil membawa ahli keluarga bercuti dan bersantai sambil makan angin... Jadi, tempat ni dipenuhi dengan kanak-kanak dan ibubapa mereka...

Selepas habis meneroka setiap kawasan disini, kami beredar menuju ke lokasi seterusnya iaitu Putrajaya... Walaupun sedikit penat, namun kerana semangat dan kesungguhan serta keinginan mengambil gambar, aku teruskan jua... Kesian dengan adik aku ni, sampai mengantuk-ngantuk dan penat dibuatnya... Nasib baik dia tidak kesah dan mengikut sahaja sebab katanya, "dah alang-alang berjalan, baik teruskan sampai petang..." Lagipun, dia ingin mencuba lensa 'tele-zoom' yang dipinjamnya tempoh hari... Sebelum memulangkan lensa tersebut, elok juga dia cuba habis-habisan...

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Bila sampai, keadaan agak sedikit mendung... Tetapi itu tidak bermakna kami berpatah balik dan pulang kerumah... Aktiviti menangkap gambar masih lagi diteruskan... Kali ini, adik aku memberikan peluang untuk aku mencuba D80 miliknya bersama lensa 70-200 yang dipinjamnya itu... Apa lagi, pakcik pukul habislah... Hahahahahahhaa..... Seronok betul bila pakai DSLR ni... Lebih-lebih lagi bila guna lensa 'power' macam ni... Habis semua gambar, aku skodeng... Macam-macam aksi ada... Paling best, bila aku dapat merakamkan pemandangan tasik yang indah disana... Sungguh cantik sekali walaupun keadaan sedikit mendung...

Begitulah aktiviti aku hari ini... Insya Allah, mungkin dimasa akan datang aku akan lakukannya lagi... Buat masa ini, aku tidak mempunyai kamera yang canggih seperti adik aku tu, jadi aktiviti mengambil gambar agak sedikit terbatas... Ada rezeki nanti, aku akan beli dan selepas itu, aku akan kembangkan minat aku dalam bidang fotografi...

Nanti ada siapa-siapa nak join, silakan..... Boleh kita pergi "menembak" sama-sama....


Nota kaki:-
Gambar-gambar diatas diambil menggunakan kamera PDA aku, bukan menggunakan D80 dan lensa 70-200 yang aku ceritakan diatas...


2 comment:

razila7506 said...

Wah...menarik je gambar2 tu semua..tapi tak berkesempatan nak bawak anak2..g sana..

Fizz said...

nice.. fizz pun lama tak pie zoo.. bila tengok gambar yang reez tangkap.. teringin laks nak pie..

kena ambil cuti nieh..

 

Copyright 2010 Biar Berakhirnya Di Sini.

Theme by WordpressCenter.com.
Blogger Template by Beta Templates.