Sunday, 1 March 2009

Memang payah untuk mengelak dari berbelanja... Apatah lagi kalau ianya harus dilakukan dan kita tiada pilihan yang lain... Setiap barang yang kita miliki ada kosnya... Kos sama ada untuk mendapatkannya atau kos untuk menjaga barang tersebut supaya tahan lama...

Contoh yang paling senang; kereta... Semalam, aku telah menghantar keretaku untuk di servis di pusat servis kereta yang terletak tidak jauh dari rumah aku... Kalau nak jalan kaki pun, boleh... Tapi aku kena bawa kereta aku sebab kereta aku yang perlu di servis... Kalau tak bawa kereta, apa gunanya aku pergi pusat servis tu kan?...

Seperti biasa, rutin pertama ialah memeriksa apa yang rosak dan apa yang perlu ditukar/diganti... Aku memang tidak pernah gagal untuk memastikan kereta aku di servis mengikut jadual... Maklumlah, nak dapat sebiji kereta bukan senang!... Bila dah dapat, kenalah jaga betul-betul dan diservis supaya boleh bertahan lama... Alhamdulillah, ini adalah tahun ke-6 aku menggunakan kereta yang sama... Lama, kan???...

Orang lain selalu cakap dengan aku, "Tak nak tukar kereta ke??... Kereta tu kan dah lama, apa kata kalau tolak dan ambil model/jenama baru???..."

Ho hoo... Bukan senang aku nak tukar barang-barang lebih-lebih lagi jika barang tersebut aku dapatkan dengan hasil dan duit sendiri... Dulu, aku bergolok bergadai dan banyak berhabis untuk kereta kesayanganku ini... Biarpun ianya model tempatan, aku tetap menyukai dan menyayanginya seperti menyayangi diri sendiri... Aku jaga betul-betul, cuci dan bersihkan dan hantar servis untuk memastikan 'condition' nya sentiasa baik... Aku memang tidak bercadang untuk menukar ganti keretaku ini dan akan memakainya sampai bila-bila... Tahun ni merupakan tahun terakhir aku membayar hutang keretaku ini (pinjaman aku selama 7 tahun) dan aku benar-benar gembira kerana tidak lama lagi, aku akan menerima hak milik mutlak keretaku ini...

Setakat ini, keretaku tidak pernah menyusahkan aku dan seringkali menemani dan membawaku kesana kemari... Biarpun ciri-ciri moden tiada pada keretaku ini; tiada 'ABS', tiada 'SRS Airbag', tiada 'auto fold wing mirror', transmisi manual dan sebagainya, aku tetap selesa dan gembira dengan keretaku ini... Kalau sesetengah orang, bila tengok je model kereta baru keluar di pasaran, mulalah tergedik-gedik nak tukar kereta baru... Ada tu, kereta yang dipakai tidak sampai setahun, dah nak tukar... Bagi aku, aku biasa je sebab apa yang aku ada sudah cukup dan memadai... Kalau aku berkenan dan nak sangat pun, aku akan beli lagi satu dan bukan jual kereta yang sedia ada ini... Keretaku ini banyak menyimpan kenangan yang sukar untuk aku lupakan!... Heheheeeee...

Eh, aku pi cerita pasal kereta aku pulak, padahal ada benda lain yang aku nak cerita... Berbalik pada kisah servis kereta tadi, selalunya aku akan berbelanja beberapa ratus ringgit untuk tujuan ini... Paling mahal cas yang dikenakan ialah sebanyak RM300... Tetapi semalam, cas yang dikenakan agak pelik sedikit; mahal berbanding sebelum ini... Tokei kedai tu cas aku sampai RM400 untuk servis kecil/pelinciran... Aku pun tercengang, mak aii... punya la mahal!...

Aku tanyalah balik tokei kedai tu, "Ini berapa lu kasik cas???... Manyak mahal wooo..."

Tokei tu pun selaklah kertas dan rekod yang ada didepan mata, lantas dia membalas, "Itu saya sudah kasi bikin, sudah kasi lu diskaun... Ini halaga sudah kasi lu mulah..."

Aku garu kepala, cuba memahami apakah cas yang dikenakan kepadaku... Aku bertanya pada tokei kedai tu, ini apa, itu apa... Satu persatu aku bertanya... Ternyata, memang banyak benda yang telah rosak dan perlu ditukar... Aku pula, tiada pilihan waktu itu melainkan untuk terpaksa setuju dengan cas bayaran yang aku rasakan agak mahal itu... Kalau ikutkan hati, hendak sahaja aku pergi ke bengkel kereta biasa untuk servis tetapi aku tidak pernah hantar kereta aku kemana-mana bengkel sebelum ini... Aku pun tiada kenalan yang bekerja di bengkel untuk aku rujuk... Kalau ada, boleh aku minta tolong mereka... Biasanya, cas servis di bengkel tidaklah sampai mencecah RM300 - RM400!...

Hakikatnya, semua ini ada kos yang perlu kita fikirkan... Kalau tidak mahu menanggung, jangan guna barang-barang seperti ini... Tetapi itu agak mustahil kerana kita memerlukan kenderaan untuk bergerak kesana kemari... Walaupun terdapat perkhidmatan awam seperti bas, tren dan sebagainya, tidak semua pengangkutan itu dapat memberikan perkhidmatan kepada kita bila kita benar-benar memerlukannya...

2 comment:

iEn said...

yg depa caj RM1 ngan Rm3 tu depa servis mcm mana erk?

zara said...

Salam Reez,
Lama gak tak lewati blog ni.
Dah 7 tahun, eloknya Reez belajar cara nak service sendiri. Beli saja barang2 utk service tu.
Ini mesti kes tak nak tangan kotor kan...

 

Copyright 2010 Biar Berakhirnya Di Sini.

Theme by WordpressCenter.com.
Blogger Template by Beta Templates.