Friday, 17 April 2009

"Kesian...."

Itu yang boleh aku katakan... Aku cukup simpati dan kesian bila melihat dan mengenangkan keadaan seorang daripada ahli keluarga aku... Dia merupakan pakcikku; "Pak Long" kalau mengikut pangkat; merupakan seorang duda tua yang berusia 71 tahun... Dia yang kematian isteri beberapa tahun yang lalu tinggal bersama anak bongsunya... Keadaannya tidaklah seteruk orang lain, kehidupannya masih lagi terurus kerana masih mempunyai anak yang sudi menjaga dan menguruskan kehidupannya...

Apa yang membuatkan aku berasa simpati dengannya ialah perasaan yang melanda dirinya... Biasalah, bila usia sudah lanjut dan ditambah pula tiada teman, aku yakin dia kesunyian... Hendak harapkan anak-anak, masing-masing dah besar panjang dan mempunyai keluarga sendiri... Jadi, hari tua yang dilalui saban hari hanya bersendirian tanpa teman di sisi... Aku faham keadaan itu dan sememangnya ramai ibu bapa yang berada di luar sana mengalami keadaan dan situasi yang sama... Di tambah pula dengan zaman sekarang di mana ramai muda mudi tidak lagi mempedulikan ibu bapa mereka dan ada juga yang sanggup 'membuang' mereka jauh-jauh (hantar ke pusat jagaan orang tua)... Sedih kan??...

Pak Long ku merupakan seorang yang rajin dan ramah... Di zaman mudanya, dia cukup ligat kesana dan kemari... Jikalau tiada kerja, pasti dia akan mengisi masanya dengan aktiviti berfaedah seperti berkebun dan mengemas halaman rumah... Dulu, masa dia tinggal bersebelahan rumahku, halaman rumahnya sentiasa bersih dan kemas... Tidak pernah pun aku lihat rimbunan rumput rampai hidup di halaman rumahnya... Pasti rumput-rumput itu dicabutnya... Tetapi, semenjak dia berpindah ke rumah anak bongsunya, keadaan rumahnya disini sudah tidak terurus dan terbiar walaupun ianya didiami oleh anak sulungnya... Kalau kalian tengok, kalian pun seram tengok keadaan rumahnya ini...

Sejak arwah Mak Long ku pulang ke rahmatullah, keadaan Pak Long ku agak sedikit berlainan... Aku tahu dia bersedih kerana pemergian isteri tercinta... Dahulu, semasa hayat Mak Longku, keadaan mereka sekeluarga sentiasa terurus... Mak Long sentiasa memastikan makan minum Pak Long terjaga... Aku masih ingat lagi, Mak Long seorang yang tegas dan garang; sampaikan aku adik beradik pun jadi takut dan segan dengannya... Tetapi segarang-garang dia, dia merupakan seorang yang baik hati dan penyayang... Mak Longku rajin bertandang ke teratak burukku dan menjaga kami adik beradik semasa ibuku dalam pantang... Memang arwah Mak Long cukup rapat dengan ibu berbanding adik beradik abah yang lain... Aku juga suka bermain di dalam rumahnya (masa tu rumah tinggi dan ada tangga dan kolong) terutama selepas pulang dari sekolah... Kalau aku hilang dari rumah tu, memang takde tempat lainlah aku pergi kecuali ke rumah Mak Longku...

Kini, Pak Long bersendirian meniti hari tuanya... Hendak harapkan cucu, mereka tidak pernah ambil peduli... Malah cucunya sendiri tidak sudi untuk melayan datuknya ini... Aku sendiri tak tahu apa silapnya sehingga mereka melayan datuknya (Pak Longku) begini... Padahal, ketika mereka masih kecil dahulu, Pak Longku lah yang bersusah payah menjaga dan memberi mereka makan... Aku masih ingat lagi, dulu ibu bapa mereka ni susah... Kerja pun makan gaji je... Jadi, mereka tinggalkan anak-anak mereka dengan Pak Long dan arwah Mak Longku untuk dijaga... Biasalah, cucu dan darah daging sendiri, takkan tak nak terima pula kan?... Mereka pun jaga sebaik yang mungkin, beri itu dan ini ibarat menatang minyak yang penuh... Bila dah dewasa, macam ini pula balasan mereka kepada datuk mereka... Memang dasar budak tak kenang budi!...

Kesian aku dengan Pak Longku... Aku nak simpati lebih-lebih pun, aku ada ibu dan ayah yang perlu dijaga... Adakalanya, aku cuba untuk mendekati dan melayaninya... Buat dia rasa ada seseorang yang dekat dengannya... Aku rajin bertandang dan melawatnya di rumah... Selalu kami (aku, ayah dan ibu) akan datang menjenguk... Sekejap pun, jadilah... Alhamdulillah, kuranglah sikit sunyinya...

Kalau kalian ada ibu bapa yang macam ni, aku nak pesan... Janganlah lakukan begini pada ibu bapa kita... Walaupun kita dah berumahtangga, tanggungjawab sebagai anak itu tidak pernah putus lebih-lebih lagi bagi yang lelaki... Jagalah mereka sebaik yang mungkin... Ibu dan ayah bukan boleh di cari dan di tukar-ganti... Takde mereka, kita takkan ada di dunia ini...

2 comment:

ruzellshah said...

nice blog la wan...congratz tu you.
-ruzellshah-

Reez said...

Shah....

Tima kasih.. Blog wan ni biase2 je... Byk yg merapu je dlm ni... Hehehe...

Singgah2 la nanti ek... Nanti wan cadang nak masukkan gambar2 dlm ni.. Hehehe....

 

Copyright 2010 Biar Berakhirnya Di Sini.

Theme by WordpressCenter.com.
Blogger Template by Beta Templates.