Friday, 30 April 2010

Batuk...

Satu penyakit yang sering dihidapi ramai... Kalau batuk je, semua anggota badan sakit-sakit... Tekak rasa perit dan kita rasa paru-paru seakan-akan mengembang... Sungguh rasa tidak selesa, bukan?

Baru-baru ini, aku menghidapi penyakit ini... Dan kalau dah kena, memang payah betul nak sembuh... Pernah sekali, dekat 2 bulan pun tak baik-baik lagi... Ubat, dah berbotol-botol telan... Rasa macam tak ada kesan kepada batuk yang ada...

Memandangkan aku rasa sangat geram dengan kahak kering yang bermaharajalela didalam tekak aku ni, aku terus mencari jalan macam mana nak kurangkan kesakitan yang melanda... Aku search dalam Google dan aku jumpa beberapa petua macam mana nak kurangkan batuk... Dari pembacaan aku, rasanya tiada kesan sampingan bila buat sebab ia menggunakan bahan semulajadi makanan... Teringin pula ingin mencuba... Mari kita semak cara-cara berikut: -

  1. 1. First, poke a hole on an orange for the purpose of allowing heat to enter the flesh and enabling the flesh to be easily extracted after roasting


  2. 2. Put it inside an ordinary small oven. Roast for 10 minutes, then the fruity flavour will come out. After the orange has been baked, it is really fragrant, with a roomful of pleasant smelling quite different from the original orange flavour. It is a relatively moisturising aromatic taste.

  3. 3. Grill until the orange skin become charred. Take out and let the orange cool a bit so that you can peel the skin easily


  4. 4. Once you've peeled the skin, stain it with some salt to make it a bit sweeter and better for healing coughing.


Itu satu cara... Satu lagi cara mudah ialah dengan meletakkan Vicks Vapor Rub dibawah tapak kaki ketika hendak tidur malam...

Sapukan Vick dibawah tapak kaki sebelum tidur dan pakailah stokin untuk melindungi kaki anda selepas Vicks disapu... Anda akan merasa sedikit panas dan sungguh selesa (terasa macam selimut panas menutupi kaki anda dan sungguh selesa... Batuk akan hilang dalam 5 - 10 minit selepas itu dan sepanjang Vicks masih lagi dibawah tapak kaki...

Begitulah antara cara yang aku ketahui... Memang benar, tapak kaki mempunyai banyak urat dan deria yang berhubung dengan seluruh anggota badan... Mengikut amalan perubatan Cina, kebanyakkan tukang ubat merawat penyakit melalui tapak kaki dan ternyata ia berkesan... Walaupun kaki kita sentiasa digunakan untuk berpijak dan berjalan, ia juga menjadi pusat dimana segala rawatan tradisional dijalankan...

4 comment:

OnE HeArT..OnE LoVE.. said...

woah?
mau cuba..huhu

Reez said...

OnE HeArT - cuba, cuba.. jgn tak cuba...

nanti bgtau reez menjadi ke tak...

:D

zasham said...

tq..bro..
Nor akan cuba..
Badan sekarang demam je .

zasham said...

tq..bro..
Nor akan cuba..
Badan sekarang demam je .

 

Copyright 2010 Biar Berakhirnya Di Sini.

Theme by WordpressCenter.com.
Blogger Template by Beta Templates.