Monday, 26 January 2015

 photo Bismillah.jpg

Bersua kembali.

Sejauh manakah anda mempercayai hubungan jarak jauh?

Adakah anda mempunyai sebarang pengalaman sebelum ini? Benarkah perhubungan jarak jauh itu adalah sesuatu yang agak mustahil dan tidak mungkin akan terjadi?

Sebenarnya, ia bergantung kepada individu dan bagaimana sesebuah hubungan itu berlangsung. Aku pernah mendengar cerita sebelum ini, ada antara kita kini hidup bahagia setelah sekian lamanya menjalinkan hubungan jarak jauh. Jadi, ianya tidaklah sukar dan mustahil sebenarnya.

Bagi aku, jalinan sesebuah hubungan bukanlah berdasarkan jarak dan masa. Semuanya pasti akan terjadi jika kita pandai mengendalikan sesebuah hubungan tersebut. Selain dari itu, faktor seperti hati dan perasaan, qada' dan qadar serta jodoh juga menyumbang kepada kejayaan sesebuah hubungan.

Orang tua pun dah berpesan, "ikan di laut, asam di darat; dalam periuk, bertemu juga". Benar sangatlah perumpamaan ini. Betapa jauh sekali kita dengan pasangan/bakal pasangan, sejauh manakah berbeza ruang waktu, kalau Allah dah jadikan dan tentukan kamu hidup bersama si dia, maka dengan dia juga kamu akan bersua. Itu janji Allah pada semua hambanya.

 photo 5f7a8843-2f3c-42ec-8de5-4d37b0cd8a8e.jpg

Menghormati sesebuah hubungan itu amat penting. Selain dari menghormati, kita harus ikhlas dan sentiasa beringat bahawa jarak bukanlah sebagai alasan untuk kita tidak menghormati hubungan yang di bina. Ia bukan lah juga alasan untuk kita berpaling tadah mahupun curang dengan insan yang kita sayangi.

Kita harus percaya pada pasangan kita, ikhlas dan jujur pada dia dan sentiasa beringat bahawa dia diciptakan untuk bersama dengan kita. Dek kerana jarak ataupun masa yang berbeza, kita tidak dapat bersama dengannya buat sementara waktu. Namun, aku tidak begitu faham, kenapa manusia zaman sekarang amat sukar untuk jujur dan setia dalam perhubungan yang mereka bina sendiri. Jangan katakan jarak jauh, dah dekat-dekat pun menghadapi masalah! Curang sudah menjadi perkara yang biasa kita dengar. Baik yang sudah berkahwin mahupun yang masih membina ikatan cinta. Apa masalahnya?

Mungkin pegangan dan didikan agama yang kurang menjadi punca bagaimana sesebuah hubungan  menjadi gagal. Perasaan yang dibina bertahun lamanya hancur musnah dalam sekelip mata. Masing-masing masih gagal untuk memahami dan mendalami nilai sebenar hubungan yang telah dibina. Bagi yang menghargai, semestinya merasa sayang dan tidak sanggup membiarkan ianya putus di tengah jalan. Sebaik-baiknya cuba menyelamatkan sebelum terlewat.

Jadi, sejauh manakah hubungan jarak jauh itu berkesan pada anda?


 photo ab53117a-3175-4df1-a4a2-3d08b0538856.jpg


0 comment:

 

Copyright 2010 Biar Berakhirnya Di Sini.

Theme by WordpressCenter.com.
Blogger Template by Beta Templates.