Thursday, 29 January 2015

 photo Bismillah.jpg

Pernahkah anda menaiki pesawat atau kapal terbang sebelum ini?

Jika pernah, pastinya anda sudah biasa dengan 'routine check' yang dikendalikan oleh anak kapal sebelum pesawat meneruskan penerbangan termasuklah pengumuman keselamatan sebelum berlepas dan mendarat.

Bagi yang sudah biasa menaiki pesawat, pengumuman keselamatan yang disiarkan oleh syarikat penerbangan amat berbeza. Malaysia Airlines contohnya, menggunakan sistem rakaman elektronik dan paparan LCD bagi menunjukkan tatacara mengendalikan peralatan jika berlaku kecemasan.

AirAsia pula memilih pendekatan cara tradisional iaitu menggunakan pramugara/pramugari mereka bagi membuat demonstrasi. Jadi, apa yang hendak dihairankan?

Walaupun ianya sesuatu yang biasa, namun sedarkah anda bahawa berapa ramai penumpang yang menaiki pesawat ini memberi perhatian sepenuhnya kepada pengumuman yang dibuat? Aku berani cakap, dalam 200 penumpang yang berada di dalam perut kapal terbang, kurang dari 10% sahaja yang duduk diam sambil menumpukan perhatian terhadap pengumuman keselamatan ini. Yang selebihnya, sibuk dengan "hal" masing-masing.

Itulah masalahnya dengan manusia; jarang memberi perhatian kepada perkara yang penting! Kalau dah terjadi sesuatu perkara, baru nak terhegeh-hegeh ambil tahu. Mungkin pada waktu itu, sudah terlambat. Bila corong udara terkeluar, entah tahu atau tidak bagaimana hendak memasangnya. Itu belum campur jaket keselamatan lagi. Silap haribulan, yang sepatutnya diklip dan diikat, terus berbelit belit di badan. Alasannya, panik punya pasal!

Namun begitu, ada juga syarikat penerbangan yang cuba mengambil inisiatif sendiri untuk menarik perhatian penumpang bagi mendengar pengumuman keselamatan mereka. Video rakaman yang aku perolehi dari YouTube ini memamparkan anak kapal dari syarikat AirAsia mengambil langkah untuk buat sesuatu yang "lain dari yang lain" bila menerangkan tentang tatacara keselamatan.

Secara serius, aku memang "salute" mereka ini. Walaupun agak ganjil dan sebenarnya melanggar tatacara membuat pengumuman di dalam pesawat, tapi aku rasa ianya sesuatu yang kreatif dan wajar diberi kredit! Tahu kenapa? Dari orang buat taktahu, semuanya terdiam dan mendengar setiap bait perkataan yang disampaikan.

Bukankah itu sesuatu yang berjaya? Mesej yang ingin disampaikan memang benar benar 'sampai' kepada penerimanya.

Aku; sehingga kini masih lagi tergelak bila menonton klip video ini. Manakan tidak, memang kelakar sungguh! Cuba kalian amati betul betul apa yang pramugara tu sebut (termasuk dengan efek sekali!).

Setiap kali menaiki pesawat, memang aku tidak pernah lupa membaca doa menaiki kenderaan sambil mengucap banyak-banyak. Perasaan gemuruh itu tetap ada terutamanya ketika berlepas (take-off) dan juga mendarat (landing).

Pengumuman seperti ini memang sentiasa menjadi keutamaan aku dan aku pasti akan memberi perhatian sepenuhnya kerana tatacara keselamatan adalah berbeza dari satu pesawat dengan pesawat yang lain.



 photo ab53117a-3175-4df1-a4a2-3d08b0538856.jpg


1 comment:

Mr. Traveller said...

Indeed, it is very creative!

 

Copyright 2010 Biar Berakhirnya Di Sini.

Theme by WordpressCenter.com.
Blogger Template by Beta Templates.